Yksi versio Sankun säännöistä

”kolmoset”

Tavoite:

Kerätä kierroksella vaaditut yhdistelmät ja päästä jaetuista käsikorteista eroon. Lopullinen tavoite on kerätä seitsemän (7) kierroksen aikana vähiten pisteitä, eli päästä mahdollisimman usein käsikorteista eroon.

Peliin tarvitset:

– Kaksi (2) korttipakkaa eli 104-108 korttia jokerit huomioiden.
– Sankku.fi laskuri auki jollain laitteella (vaihtoehtoisesti kynä ja paperi)
– Optimaalisesti 3-6 kanssapelaajaa
– Ainakin tunnin aikaa

– (Mahdollisesti myös yksi rauhankynttilä)

”suora”

Kierrokset

Kuten yllä mainittu, pelataan seitsemän kierrosta, joiden aikana pyritään keräämään kierroksesta riippuen ”kolmosia” eli vähintään kolmea samaa korttia (esim. 222 tai JJJ) tai ”suoria” (vähintään 4 saman maan peräkkäistä korttia).

Kierrokset ovat seuraavanlaiset:
(numeroiden lukumäärän mukaan kerätään kolmosia (3) tai suoria (4)
1.
2.
3.
4.
33 = 2x kolmoset
34 = 1x kolmoset ja 1x suora
44 = 2x suora
333 = 3x kolmoset
5.
6.
7.
334 =2x kolmoset ja 1x suora
344 =1x kolmoset ja 2x suora
444 = 3x suora

Pelin kulku

Yksi pelaajista toimii ensimmäisenä jakajana, joka aloittaa itsestään myötäpäivään istuvasta, pelin aloittavasta pelaajasta. Muille pelaajille jaetaan viimeistä kierrosta lukuunottamatta aina 11 korttia, ja jakajaa seuraavalle, eli pelin aloittajalle 12 korttia. Viimeisellä kierroksella jaetaan 13 korttia muille ja 14 aloittajalle.
Loput kortit laitetaan pakassa pöydän keskelle kuvapuoli alaspäin.
Aloittava pelaaja pelaa kädestään yhden kortin pistämällä sen kuvapuoli ylöspäin pöydässä olevan pakan viereen. Seuraavana myötäpäivään istuva pelaaja päättää, nostaako pöydään pelatun kortin, vai nostaako kortin pakasta. Jos kortti olisi sopiva jollekkin muulle pelaajalle, voi hän halutessaan ”sankata kortin” eli pyytää sitä itselleen huutaen ”Sankku” ja jos pelaaja jonka vuoro on, tarvitse korttia voi hän antaa sen sankanneelle pelaajalle, joka saa lisäksi pakasta yhden kortin ”sakkona”. Sankun jälkeen pelivuorossa ollut pelaaja nostaa kortin pakasta ja pelaa vuorostaan kädestään yhden kortin pöytään. Sankkujen enimmäismäärä kierroksella on kolme per pelaaja! Peli etenee pelaajien pakasta/pöydästä kortteja vuorollaan nostaen ja taas pöytään yhden kädestään poistaen, muiden välillä pyrkien sankkaamaan itselleen sopivia kortteja.

Pelaaja vuoro alkaa siis siitä, kun edellinen pelaaja on pelannu kortin pöytään ja päättyy siihen, kun on itse laittanut kortin pöytään. KORTTIA EI VAIHDETA SEN JÄLKEEN KUN SE ON PÖYDÄSSÄ.

Kieroksen ratkaisu

Kun jollain pelaajalla/pelaajilla on kädessään kierroksella kerättävät kolmoset tai suorat, hän voi omalla vuorollaan avata ne pöytään, eli laskea kädestään kierroksesta riippuen suorat tai kolmoset. Jos kortteja jää vielä käteen, tulee yksi kortti pelata taas pöytään ja peli jatkuu seuraavan vuorolla. Jos kuitenkin joku muu on jo avannut ja pelaajalla on oman avauksensa jälkeen suorien jatkoksi tai kolmosiin sopivia kortteja, voi hän laittaa ne ennen vuoron lopettavaa pöytään pelaamista. AVAAMISEN JÄLKEEN PELAAJA EI VOI ENÄÄ SANKATA.
Kun joku pelaajista sitten saa omalla vuorollaan kätensä tyhjäksi, eli kaikki kortit joko kolmosten tai suorien jatkoksi tai viimeisen pakkaan laittaen, voittaa hän kierroksen. Kierroksen voi myös lopettaa laittamalla kaikki korttinsa kerralla pöytään ja muiden kasoihin, kunhan käsi tyhjenee. Eli taktikointi on sallittua!

Pisteiden lasku

Voittajan päästyä eroon korteistaan tulee muiden laskea pisteensä käteen jääneiden korttien summana. Pluslaskut nyt varmasti on kaikilla hallussa, mutta jos ei, niin hyvä apuväline on esimerkiksi puhelimen laskin.
Pisteiden laskun jälkeen helpointa on syöttää kaikkien pelaajien pisteet sankku.fi -laskuriin oikean kierroksen kohdalle, jolloin säästytään isojen numeroiden yhteenlaskulta!
Lopullinen voittaja on se, jolla on seitsemän kierroksen jälkeen laskurin sarakkeessaan värillinen korostus.

FAQ eli tyhmät kysymykset

Voinko huutaa muuta kun sankku?

ET. Tai jos nyt aluksi sovitte sanaksi vaikka Shanghai tai muun hankalan sanan niin kaikin mokomin, mutta suosittelen harjoittelemaan peilin edessä pari tuntia niin alkaa Sankku sujumaan!

Miksi suorassa ei saa olla eri maiden kortteja?

Eihän sitä sekametelisoppaa katselisi kukaan, jos ihan viidakon lakien mukaan alettaisiin sekasuoria rakentelemaan.

Kuuluuko nuorimman pelaajan aloittaa?

Olisi ikärasismia oikeuttaa pelin aloitus iän perusteella. Pelin aloittaa se, jonka vieressä istuva jakaa kortit. Päätätte ihan itse miten se valitaan.

En voittanut / tyhmä peli / en pelaa enää ikinä

Tässä nyt ei kysymyksestä sitten ollut tietoakaan.
Mutta sentään harjoitus tekee mestarin!